داداشم عرفان کوچولوداداشم عرفان کوچولو، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 19 روز سن داره

اموزش بچه داری همه نوع

مراقبت ازبندناف نوزادو...

1391/3/12 16:00
نویسنده : ارورا
2,736 بازدید
اشتراک گذاری

آيا بايد به نوزاد پستانك بدهم؟


اين كاملا به شما و نوزاد شما بستگي دارد. نوزادان عاشق مكيدن هستند. از نوزادان درحال مكيدن شست در داخل رحم عكس گرفته اند. ولي اكثر نوزادان با خوردن شير و با حركت گهواره كاملا راضي مي شوند و هرگز به پستانك نياز نخواهند داشت.
نوزادي كه به نظر مي رسد تمايل داشته باشد بلافاصله پس از خوردن شير مجدداً پستان بگيرد (البته در صورتي كه حداقل به مدت 10 دقيقه صداي بلعيدن شير شنيده شود و مطمئن باشيد كه سير است) يا يك شيشه ديگر را مصرف كند ممكن است احتياج به مكيدن چيز ديگري داشته باشد. چنين نوزادي با پستانك راضي خواهد شد. دادن پستانك به نوزاد (در صورتيكه شما آگاهانه تشخيص مي دهيد كه به نفع اوست نه به نفع خودتان!) اشكالي ندارد ولي نبايد جايگزين شير دادن و نوازش كردن نوزاد شود. بعضي از والدين از تصور اينكه يك كودك 3 ساله با پستانك دور خانه راه برود خوششان نمي آيد. ولي در صورتيكه شما آگاهانه تصميم گيري كنيد و فقط وقتي كه نوزادتان واقعاً به پستانك احتياج دارد، در اختيارش قرار دهيد، بعيد است كه وابستگي شديد به آن پيدا كند.
وسيله اي اضافي براي نوزاداني كه زودتر از موقع بدنيا مي آيند: اگر نوزاد شما زودتر از موقع دنيا آمده است ممكن است پستانك به نحو غير منتظره اي برايش سودمند باشد. بعضي از تحقيقات نشان مي دهند كه نوزادان نارس كه پستانك مي مكند بهتر رشد مي كنند.
آيا اسـتفاده از پستانك دركودكـي كه با شير مادر تغذيه مي شود ذهن او را مشوش مي كند؟
اگر نوازد را با شير مادر تغذيه مي كنيد بهتر است از مصرف پستانك اجتناب ورزيد تا وقتيكه نوزاد ياد بگيرد كه خوب به سينه بچسبد و آنرا بمكد و شير شما نيز كافي باشد. از آنجائيكه پايه پستانك از سينه شما باريكتر است اگر نوزاد قبل از عادت كافي به سينه مادر پستانك بمكد ممكن است ذهنش مشوش شود.
آيا استفاده از پستانك با تكامل دندانها تداخل عمل دارد؟
احتمال آنكه كودك شما آنقدر پستانك بمكد تا تكامل صحيح دندانهايش را مورد تهديد قرار دهد بسيار كم است زيرا دندانهاي دائم معمولا تا حدود 5-6 سالگي ظاهر نمي شوند.
0000000000000000000


مراقبت از بند ناف در نوزاد تازه متولد شده



وظيفه بند ناف چيست؟

جنين در داخل رحم مواد غذايي و اكسيژن لازم را طريق جفت كه به ديواره داخلي رحم مادر متصل است دريافت مي كند. جفت از طريق بند ناف به شكم جنين متصل مي شود. پس از تولد، بند ناف با گيره اي بسته شده و از نزديك بدن نوزاد قطع مي شود و به اين ترتيب تكه اي از آن متصل به ناف كودك باقي مي ماند كه به مرور مي افتد.
افتادن بند ناف چقدر طول مي كشد؟
بند ناف معمولاً ظرف 10 تا 21 روز خشك شده و مي افتد و جاي آن بصورت زخمي باقي مي ماند كه ظرف چند روز خوب مي شود.
آيا بند نافي كه هنوز نيفتاده است نياز به مراقبت خاصي دارد؟
مهمترين مسئله در نگهداري بند ناف قبل از افتادن آن، جلوگيري از عفونت است.
بند ناف را بايد خشك و تميز نگه داشت. در هنگام تعويض پوشك لبه بالاي آن بايد زير بند ناف تا كرد تا بند ناف در معرض هوا قرار داشته باشد و با ادرار تماس پيدا نكند. زمانيكه بند ناف مي افتد ممكن است پوشك كمي خوني شود كه طبيعي است. از حمام كردن نوزاد در وان تا قبل از افتادن بند ناف بايد خودداري كرد.
در هواي گرم به نوزاد بايد فقط پوشك و يك تي شرت گشاد پوشاند تا جريان هوا زير لباسش برقرار بوده و بند ناف سريعتر خشك شود. از پوشاندن لباس هاي زير دكمه دار تا زمانيكه بند ناف بيفتد بايد خودداري كرد. هيچگاه سعي نكنيد بند ناف را با دست بكنيد حتي اگر خيلي شل شده باشد و تنها اتصال آن رشته اي نازك باشد.
گاهي بعد از افتادن بند ناف توده گوشتي كوچكي باقي مي ماند كه ممكن است خودش از بين برود و يا نياز به درمان داشته باشد. اين توده ها كه "گرانولوم نافي" خوانده مي شوند مشكلي جدي نبوده و در داخل آنها عصب وجود ندارد بنابراين در صورتيكه نياز به درمان داشته باشند درمان آنها دردناك نخواهد بود.
در اتاق زايمان، متخصص زنان يا ماما براي جلوگيري از عفونت، بند ناف را پس از قطع كردن با مواد ضد عفوني كننده تميز مي كند. سال ها توصيه بر اين بود كه براي تميز كردن بند ناف در روزهاي بعد در خانه، از پنبه يا گاز آغشته به الكل يك يا دو بار در روز استفاده شود. بسياري از متخصصين كودكان هنوز هم به اين روش اعتقاد دارند ولي امروزه بعضي ديگر معتقدند كه بهتر است بند ناف را رها كرد تا خودش خشك شود و بيفتد. دليل اين اعتقاد جديد نتايج مطالعه اي كه در سال 1998 در كاناداد انجام شد. در اين مطالعه چنين نتيجه گيري شد كه ترميم بند ناف هايي كه به حال خود رها مي شوند 8 روز طول مي كشد در صورتيكه اين زمان براي بند ناف هايي كه با الكل تميز شده بودند 10 روز بود. (در هيچيك از 1800 نوزادي كه اين مطالعه بر روي آنها انجام شده بود عفونت ديده نشد.)
يكي از دلايلي كه بعضي متخصصين كودكان هنوز هم روش تميز كردن با الكل را توصيه مي كنند اين است كه بند ناف هايي كه با الكل تميز نمي شوند گاهي ترشحات و بوي بد دارند. از سوي ديگر بسياري از اين متخصصين معتقدند كه اختلاف دو روز در زمان ترميم، اختلاف چندان قابل توجهي نيست.www.zibaweb.com
علائم عفونت بند ناف
در صورتيكه هر يك از علائم زير را مشاهده كرديد به پزشك مراجعه كنيد:
• تب يا بد حال بودن نوزاد
• تورم يا قرمزي ناف يا اطراف آن
• وجود چرك
http://ninisite.com/content/index.asp?contentID=135

*****************

 


انتخاب و استفاده از شيردوش
برای مادر شیرده




بعضي از مادران فرزندان خود را شير مي دهند بدون آنكه نياز به دوشيدن شير داشته باشند. بعضي ديگر حتي براي شيردهي شبانه نيز به دوشيدن شير اقدام مي كنند. اگر شما بعد از زايمان به شغل قبلي خود باز ميگرديد و يا مي خواهيد همسر يا مادرتان در هنگام استراحت به نوزاد شير دهند، استفاده از شيردوش باعث مي شود كه نوزاد، حتي در غياب شما نيز از مزاياي شير مادر بهره مند شود.
انواع شير دوش (دستي و برقي)
شير دوش ها انواع مختلفي دارند ولي كلاً به دو دسته تقسيم مي شوند: دستي ( كه با دست مورد استفاده قرار مي گيرند ) و برقي (يا باطري دار). اكثر خانم ها تقريباً يكي از اين دو نوع را ترجيح مي دهند. به منظور كمك به شما براي انتخاب بهتر، مزايا و معايب هر يك از اين شير دوش ها از نظر استفاده كنندگان توضيح داده مي شود:
شير دوش دستي
مادراني كه شير دوش دستي را ترجيح مي دهند به سهولت و راحتي اندازۀ آن اشاره مي كنند. بسياري نيز معتقدند كه شيردوش دستي به حالتي كه نوزاد به طور طبيعي پستان را مي مكد شبيه تر است. اين افراد دوست دارند كه بتوانند عمل مكيدن را با دست كنترل كنند. شير دوش هاي دستي معمولاً ارزان تر، كوچك تر، سبك تر و كم صدا تر از انواع برقي هستند. اگر شما علاقه مند هستيد كه در حاليكه نوزاد يك طرف را مي مكد طرف ديگر را بدوشيد، احتمالاً نوزاد سكوت شير دوش دستي را به سر و صداي شير دوش برقي ترجيح مي دهد.
.
از طرف ديگر در حاليكه بعضي از مادران فن سريع دوشيدن را بخوبي مي آموزند بعضي ديگر معتقدند كه سرعت اين وسيله به نحو ديوانه كننده اي آهسته است (اين امر تا حدي به اين بستگي دارد كه دستۀ شيردوش را با چه سرعتي مي توان فشار داد). بعضي از مادران به سختي مي توانند حتي قطره اي شير با كمك شيردوش دستي بدوشند. عده اي نيز معتقدند كه شيردوش هاي دستي نمي توانند سينه ها را بطور كامل خالي كنند كه در نتيجه ميزان ترشح شير كاهش خواهد يافت. برخي از مادران ابراز مي دارند كه دستشان در اثر پمپ زدن خسته مي شود
.
شيردوش برقي
سهولت استفاده و كارآئي بالا نكات مثبت اين نوع شيردوشها محسوب مي شوند. مادراني كه مكرر اقدام به دوشيدن مي كنند - مثلا به منظور ادامه شيردهي پس از بازگشت به كار يا براي تغذيه دوقلوها - معمولا شيردوشهاي برقي (يا باطري دار) را انتخاب مي كنند. با اكثر شير دوشهاي برقي مي توان هر دو سينه را در آن واحد دوشيد.
از معايب اين شيردوشها مي توان سنگيني و سر و صداي زياد را نسبت به انواع دستي نام برد. البته بعضي از انواع نيز به نحو تعجب آوري جمع و جور و درعين حال بي صدا هستند.
بهتر است هر يك از انواع شيردوش ها را كه مي پسنديد، قبل از آنكه به سر كار خود برگرديد و يا نوزاد را به پرستار بسپاريد، تهيه كنيد. در حقيقت بهترين زمان دوشيدن شير و تغذيه نوزاد با شيشه درست زماني است كه نوزاد 3 تا 4 هفتـه دارد زيرا بسـياري از نوزادان اگر دير شـود شـيشـه را نمي گيرند.
هنگام خريد شير دوش بايد به چه نكاتي توجه كرد؟
• قابليت تنظيم: سطحي از مكش كه براي يك خانم مناسب است ممكن است براي خانمي ديگر شكنجه محسوب شود. شير دوشي را انتخاب كنيد كه بتوان پمپ خلا آن را تنظيم كرد. بعضي از مدل هاي دستي داراي پمپ هاي قابل تنظيم هستند.
• كارآيي: اگر وقت برايتان ذيقيمت است - و براي كدام مادر نيست؟ - ممكن است برايتان بيارزد كه با پرداخت هزينه اي بيشتر شيردوشي را بخريد كه تعداد مكش آن در هر دقيقه بيشتر بوده و داراي توانايي دوشيدن مضاعف دارد. شيردوشي كه بتوان با آن در آن واحد هر دو سينه را دوشيد زمان دوشيدن را به كمتر از نصف مي رساند. دوشيدن هر يك از سينه ها به طور جداگانه تقريبا 30 دقيقه طول مي كشد ولي دوشيدن همزمان حدوداً 12 دقيقه بطول مي انجامد، چرا كه بعلت تخليه كامل هر دو سينه توليد شير را تحريك مي كند.
• سهولت استفاده: دنبال شيردوشي بگرديد كه استفاده از آن، شستن آن، و نيز سوار كردن آن آسان باشد. اگر مي خواهيد آن را با خود به جاهاي ديگر حمل كنيد بايد يك نوع جمع وجور را بخريد كه جعبه اي مناسب دارد و يا يك جعبه جداگانه براي آن تهيه كنيد.
از انواعي كه شبيه بوق دوچرخه ساخته شده اند بپرهيزيد – ممكن است در توپ هاي پلاستيكي باكتري هاي مضر رشد كنند.
لوازم جانبي شيردوش
تهيه لوازم جانبي به شما كمك خواهد كرد كارآيي شيردوش را بالا ببريد و از آن راحت تر استفاده كنيد. لوازم جانبي عبارتند از:
كيسه هاي مايكروويو: مي توان قطعات شيردوش را در مايكروويو قرارداد و با بخار تميز كرد.
پماد وازلين: از درد نوك سينه پيشگيري نموده و آن را بر طرف مي سازد.
www.zibaweb.com
پوشش نرم مخصوص سينه: با تحريك سينه و نوك آن در حين دوشيدن باعـث جـريان بيـشتر شـير مي شود.
نوار مخصوص دوشيدن: به دور قفسه سينه بسته شـده و شـيـشه مخصـوص جـمع آوري را در زيـر هر يك از دو سينه نگاه مي دارد تا دستهاي شما هنگام دوشيدن شـير آزاد باشد.
كيسه ها و ظروف مخصوص نگهداري: براي جمع آوري، نگهداري و يخ زدن شير.
نكاتي چند براي مادراني كه ميخواهند شير خود را بدوشند:
مادران جوان اوائل كمي احساس نامانوسي و ناراحتي مي كنند ولي بايد بدانند كه به شيردوش عادت خواهند كرد. وقتي شما با اين احساس و روش انجام اين كار خو بگيريد، بخوبي آنرا انجام خواهيد داد. نكات زير را مادراني كه شير دوشيدن را تجربه كرده اند ارائه داده اند.
• صبور باشيد. شير پس از چند لحظه به جريان مي افتد. اگر از شيردوش دستي استفاده مي كنيد مي تـوانـيـد آنـرا بـراي چـند ثانيـه مثل سر پستـانك فشار دهيد؛ بعد از چند پمپ، دوشيدن آغاز مي شود.
• اگر دوشيدن دردناك است آرام تر و با سرعتي كمتر بدوشيد و يا از شير دوش ديگري استفاده كنيد.
• از شير دوش هاي سوئيچي استفاده كنيد. تعويضِ جهت دوشيدن باعث جريان بيشتر مي شود و در نتيجه شير افزايش مي يابد.
• اگر هنگام دوشيدن شير نشت مي كند كمي به جلو خم شويد تا به جريان بيشتر شير بداخل بطري كمك كنيد.
• اگر بنظر نمي رسد كه شيردوش شما درست كار كند، مطمئن شويد كه تمام قطعات در جاي صحيح قرار گرفته اند و بخوبي به هم متصل شده اند. يكبار ديگر همه چيز را كنترل كنيد. اگر يك دريچه شل باشد و يا يك قطعه پلاستيكي بخوبي فشرده نشده باشد ممكن است مشكلات زيادي ايجاد كند.
• يك شيردوش با كيفيت خوب بخريـد كه همواره درست كار كنـد. گاهي در اوائـل مي توان حتي با يك شير دوش با كيفيت متوسط، شير زيادي دوشيد ولي بعداز 3 يا 4 ماه بهتر است آنرا با يك نوع مرغوب تعويض كنيد تا جريان شير را بهتر تحريك كند. يك شيردوش مرغوب بايد مدتها كار كند
.
چطور مي توان كمك بيشتري گرفت؟
مشـاورين شيردهي مي تواننـد شـير دوش مناسب را به شما معرفي كنند. همچنين اگر پمپ شيردوش برايتان مشكل ايجاد مي كند، مي توانند به شما بياموزند چطور با دست شير بدوشيد. اين هنر با ارزشي است كه حتي زماني كه شيردوش خراب مي شود به شما كمك خواهد كرد.
 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)